Thursday, November 27, 2008

MALAYSIAN DESIGNER.

Kadang kadang kita terlalu obses dengan fesyen di luar negara seperti di Paris, Tokyo, dan Milan. Kita rasakan bahawa fesyen mereka lebih up-to-date dan sangat menarik. oh sekarang let me tell you guys about something that you guys perlu tahu tentang industri fesyen di Malaysia.

Malaysia tidak kurang hebatnya berbanding di negara luar. Sekarang pon kita boleh lihat ramai pereka fesyen yang berbakat di negara kita. Dan selalu juga perka fesyen di nagara ini yang memenangi pelbagai anugerah di peringkat antarabangsa.

Misalnya DATUK BERNARD CHANDRAN. saya memang kagum dengan beliau yang sememangnya hebat. dan saya berharap agar suatu hari nanti saya sendiri dapat menemui beliau dan ingin memiliki pakaian rekaannya :) oh alaaaa, tau lah itu semua tak akan terjadi kan but bialahhhh. hahaha.

Dan kini saya telah mengenali seorang pereka fesyen muda yang sangat berbakat. Beliau pernah memasuki program RUNWAY MALAYSIA. dan ya, saya amat menggemari setiap rekaannya yang sangat menarik. Beliau adalah HATTA DOLMAT.


Beliau seorang pereka fesyen yang sangat mempunyai pelbagai idea kreatif dalam pemiliha setiap fabrik. THAT'S WHY I LIKE HIM OKAYY :)

oleh yang demikian, di manakah pereka fesyen wanita? oh sudah semestinya lah saya kn kn ;p
hahaha gila perasannn! but siapa tahu kan i will have my own butic or my own label? but the worse is saya tidak tahu menjahit. ishhh =.=
SAYA TAHU MELUKIS, MELAKAR, MENGOLAH,MEWARNA,MEMIKIRKAN IDEA KREATIF. tetapi bukan bagi menjahit. dan bolehkah dengan kekurangan saya ini, saya boleh menjadi seorang pereka fesyen seperti beliau dan beliau yang saya sebutkan di atas tadi? hmmmm.


by the way, sebagai seorang warga Malaysia, saya sentiasa menyokong pereka pereka fesyen tempatan yang mempunyai bakat besar dalam bidang fesyen. Mahupun kadang kala saya juga terpikat dengan rekaan barat tetapi biasanya ia hanya sekejap sahaja saya mengatakan ia cantik. Kerana tiada keunikan asli mereka selitkan. Tetapi di Malaysia, lihat sahajalah kain songket yang kini berada di Runway antarabangsa. amat mengkagumkan! sehingga boleh mengalahkan Baby Phat Runway. erk ye ke?

so that, kita perlu menghargai pereka fesyen tempatan okayy. dan tidak perlulah membazirkan wang untuk terbang ke Paris mencari helaian baju yang mahal. Malaysia kan ada semua, so chill lah weh. :D

2 comments:

not drabby said...

haha same here. hoping to be a fashion designer. last2 landing kt course grphic design sigh -_- if only theres sewing classes here, hmmm

lena said...

ohhhhhh...
so perlu mencari kelas menjahit lah kn :)